تدریس آنلاین :
همونطور که میدونید امروزه با وجود اتفاق جهان شمولی که افتاده بسیاری از مشاغل نحوه ارائه خدماتشون رو به آنلاین تغییر دادند. خدمات آنلاین تو بعضی از کشورها هنوز جا نیفتاده اما وقتی تو این شرایط خاص اجرا و تجربه شد خیلیها بهش رو آوردن. در زمینه تدریس هم حتی زمانیکه اوضاع به شکل سابق برگرده باز با توجه به paradigm shift یا تغییر الگویی که پیش اومده خیلیها به این روند ادامه خواهند داد. مثلا برخی از شرکتهای بزرگ تصمیم گرفتند جلسات آنلاین خودشون رو ادامه بدند. پس خوبه که در خصوص مهارتهای تدریس آنلاین اطلاعات خودمون رو افزایش بدیم. چون برای آنلاین داشتن یک دوره نیاز به ایجاد تغییرات در متریالها و حتی زمان کلاس هست. طبق پیشنهاد کمبریج کلاس آنلاین نمیتونه بیشتر از ۴۵ یا نهایتا یک ساعت باشه. و البته انجام تکالیف از طریق وبسایتهای interactive باید حتما در کنار کلاس باشه.
تو این دوران برخی وبسایتها مثل کمبریج کلی متریال آنلاین به همراه لسن پلن برای معلمها آپلود کردند.
کلی هم وبینار و کورسهای آنلاین در این خصوص گذاشتند که ما اینجا چکیده اونها رو براتون میگیم.
تدریس مهارت speaking:
-اساس تدریس آنلاین همه مهارتها تا درصد بالایی مشابه تدریس حضوری هست.
-درتدریس آنلاین speaking دستورالعملها تا حدامکان ساده و کوتاه باید باشن و اینکه بچهها متوجه مطلب شدند یا نه مهمه.
-استفاده از چت-باکس توسط شاگردها قبل از بیان جمله میتونه به افزایش اعتماد به نفسشون کمک کنه.
-برای تعامل بیشتر، بعد از کلاس از سایت www.voki.com (قسمت hangout) و یا www.padlet.com استفاده کنید. تو این سایتها میتونید تاپیک رو با عکس یا لینک و ویدئوهای مختلف آپلود کنید. لینک رو با بچهها به اشتراک بذارید. بچهها مطالب رو میبینن و زیرش کامنت میذارن و با هم تعامل میکنند.
حتی در padlet بچهها امکان ضبط صداشون رو هم دارند که بقیه بشنوند و کامنت بذارن.
-کلمات جدید که درس دادید میتونید در وبسایت puzzle maker جدول بسازید و به صورت information gap task اسپیکینگ داشته باشید. هر فرد بخشی از جدول رو به صورت حل شده داره. بعد با سوال پرسیدنها و توضیح دادن درباره کلمات دو طرف به هم کمک میکنند که هر کس جدول خودش رو کامل کنه.
مثلا یکی بپرسه چهار افقی چی میشه و اون یکی توضیح بده تا واژه موردنظر مشخص بشه.
-معلم باید انرژی بیشتری برای برقرار کردن ارتباط و rapport در کلاس بذاره. اگه امکان گروپ ورک ندارید، اول از بچهها بخواین از هم سوالاتی بپرسن تا ذهنشون برای کلاس آماده بشه. استفاده کردن از تصاویر و اشیا اهمیت زیادی داره. مثلا یک دقیقه وقت بدید که هر فرد شی موردعلاقشو بیاره و توصیفش کنه.
اگر امکان breakout room و گروپ ورک ندارید:
۱-ازوبسایت www.voicespice.com استفاده کنید. بچهها صدای خودشون رو برای هم ضبط میکنند و لینکش رو با همدیگه و یا با معلم به اشتراک میذارن.
به بچهها یه جدول برای معیار فیدبک دادن به هم بدید تا روی ویس هم نظر بدن. (meaningful feedback).
۲-به یه عده تسکی بدید که عدهای آفلاین انجام بدن و با بقیه آنلاین صحبت گروهی بکنید و مانیتور کنید.
نحوه فیدبک دادن
در تدریس آنلاین با توجه به تاخیر صدا و نبود حضور فیزیکی بهتر هست کمتر از immediate feedback استفاده بشه.
بهتره یا همزمان تو چت-باکس بنویسید و یا در word، و از بچهها بخواین اشکالات اونها رو اصلاح کنند.
تدریس مهارت writing
-مثل سایر مهارتها تدریس این مهارت هم مشابه تدریس حضوری هست. بیشتر کار رایتینگ به صورت تکلیف در منزل انجام میشه. اما بخشی که مربوط به دادن input به بچهها هست (مثل یاد دادن ساختار خاص گرامری ، واژگان خاص و یا نحوه لینک کردن جملات) مثل تدریس حضوری باید در کلاس انجام بشه. که بهترین راه ایجاد فایل در Google Doc و به اشتراک گذاشتن لینک آن هست.
همه بچهها همزمان میتونند اون فایل رو بینند و تکتک درش تغییر ایجاد کنند. مثلا جاهای خالی رو پر کنند.
-برای انجام بیشتر رایتینگ خارج از کلاس برای بچههای علاقمند به نوشتن داستانهای ساده، میتونید از www.storybird.com استفاده کنید.
-این سایت کمبریج رو میتونید به بچهها معرفی کنید که دوست پیدا کنند و باهاشون نوشتاری تماس داشته باشند. https://penfriends.cambridgeenglish.org
فیدبک دادن
-به راحتی در داخل فایل ورد میتونید کامنت بذارید و نقاط ضعف و قوتشون رو هم بیان کنید. و از اونجا که معلم در واقع نقش تسهیل کننده و حامی رو داره دونستن یه سایت دیکشنری خوب هم بسیار مهم هست.
اینجوری بچهها میتونند ساختارها و واژگان رو چک کنند: https://dictionary.cambridge.org/dictionary/
-راه جالب دیگه اینه که رایتینگ شاگردتون رو روی صفحه لپ تاپ باز کنید و با نرم افزار FastStone Capture هم صدا و هم صفحه لپ تاپتون رو رکورد کنید و در قالب یه فایل خیلی کم حجم ویدیوی برای شاگردتون بفرستید. یا از سایت https://www.loom.com/ استفاده کنید و نتیجه رو در قالب یک لینک براشون بفرستید که اشکالات رایتینگشون رو ببینند.
انگار شما کنارشون هستید.
-برای بچههایی که ضعیفتر هستند و به نوشتن و فیدبک گرفتن بیشتری احتیاج دارند این سایت کمبریج رو معرفی کنید: www.writeandimprove.com. بچهها رایتینگهاشون رو داخل سایت ارسال میکنند و بلافاصله روش فیدبک میگیرن.
حتی میتونن اشتباهاتشون رو اصلاح کنند و مجدد ارسال کنند.
تدریس listening
-مثل سایر مهارتها تدریس لیسنینگکلاس آنلاین با حضوری، خیلی مشابه هستند. همون سه مرحله رو داریم:
pre-listening
while listening and
post-listening
بیشترین منبع شنیداری برای بچهها همونصحبتهای معلم در کلاس هست. پس میتونید دوربین خودتون رو خاموش کنید که بچهها لبخونی نکنند.
بعد مثلا در مورد آخرین سفرتون حرف بزنید و بخواین که بچهها چند سوال رو در انتها جواب بدن.
–Jigsaw Listening: این نوع تسک بسیار کاربردی هست. به این صورت که نیمی از کلاس به یه بخش از یه مطلب در خصوص یه موضوع گوش میدن. بعد هر گروه اون مطلبی که درک کرده رو از طریقpadlet یا voicespice با سایرین به اشتراک میذاره و با هم بحث میکنند.
البته اگه امکان گروهبندی در کلاس دارید این کار در قالب گروپ ورک هم قابل انجام هست.
– تمرین آهنگ چه در داخل یا خارج از کلاس بسیار در تقویت لیسنینگ تاثیر داره. سایتهایی که قبلا هم معرفی کردیم مثل Lyrics training ، Tedtube وEnglsih Video بسیار مفید هستند. دیدن ویدئو در Ted Talk و YouTube هم که برای همه شناخته شده هستند.
بچهها با توجه به علاقشون میتونند انتخاب کنند که از کدوم استفاده کنند و در موردش توی کلاس بحث کنند.
-استفاده از Dictogloss هم خیلی کاربردی هست. معلم یک متن رو با سرعت نرمال دو بار میخونه و بچهها نت بر میدارند. زمانی بهشون داده میشه تا متنشون رو کامل کنند. بعد روی وایت برد مجازی یا یک فایل گوگل داک (که کاربردش در مقاله قبل توضیح داده شده) با هم متن شنیده شده رو بازسازی کنند و در نهایت با متن اصلی مقایسه کنند.
-استفاده از تنوع متریال و تصاویر در تدریس آنلاین listening بسیار مهم هست.
از چک کردن شفاف بودن صدا قبل از شروع تدریس هم غافل نشید.
تدریس reading
-بسیار شبیه تدریس حضوری در کلاس هست و همون سه بخش
pre-reading,
while reading,
post-reading
رو به راحتی میتونید انجام بدید.
-استفاده از jigsaw task: با همون روشی که در listening توضیح داده شده در reading هم میتونید این تسک رو انجام بدید. با این فرق که بچهها به جای گوش کردن به چند قسمت از یک تاپیک اون رو میخونند و بعد با هم به اشتراک میذارن. مثلا انواع آب و هوا در مناطق یک کشور. و بعد در انتها میتونید ازشون بخواین که بگن اگر بخوان برن تعطیلات کدوم منطقه رو انتخاب میکنند.
-میتونید reading for details رو به عنوان تکلیف برای بچهها در نظر بگیرید که کلاس آنلاین براشون خسته کننده نشه.
-برای تمرین بیشتر روی intensive reading که در داخل کلاس انجام میشه میتونید متریالهای فوقالعادهای رو دراینجا پیدا کنید.
-به عنوان extensive reading که خارج از کلاس انجام میشه میتونید از سایتهای زیر استفاده کنید:
برای زبان آموزان در سطحهای بالا ازwww.newsinlevels.com و National Geographic استفاده کنید.از این سایت https://www.oxfordreadingclub.com/user/login برای پیدا کردن کتاب داستانهای جذاب استفاده کنید. بچهها بعد از خواندن مطلب به عنوان extensive reading در خارج از کلاس، میتونند نظرات خودشون رو در www.padlet.com به اشتراک بذارن و بحث کنند.
-برای پیگیری extensive reading درزبانآموزان کمسن تر میتونید ازشون بخواین یه جلد یا پوستر برای کتابی که خوندن طراحی کنند.
یا روزنامه دیواری در موردش درست کنند.